Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Helikopteres korrupciós botrány Olaszországban

Február 12-én kedden őrizetbe vette az olasz rendőrség Giuseppe Orsit, az olasz Finmeccanica konzorcium (az Agusta-Westland helikoptergyár anyavállalatának) az elnök-vezérigazgatóját korrupciógyanú miatt. Illetve szintén nyomozás indult Bruno Spagnolini, az AgustaWestland helikoptergyár vezérigazgatója ellen is.

A hírügynökségi jelentések szerint azért került előzetes letartóztatásba az Agusta helikoptereket gyártó – részben állami tulajdonban lévő – olasz védelemipari cég vezetője, mert korrupció gyanúja merült fel az indiai védelmi minisztériumnál történt AW 101-es helikopterek eladása kapcsán. Az indiai fegyveres erők összesen tizenkét darab AW 101-es VIP helikoptert rendeltek 2010-ben az olasz gyártól, ám a feltételezés szerint kenőpénz segítségével vált győztessé az olasz-brit cég a tender során. Szintén vizsgálatot indított az olasz rendőrség korrupcióellenes csoportja Bruno Spagnolini, az AgustaWestland vezérigazgatója ellen is az indiai beszerzés kapcsán. Az indiai helikopter beszerzés értéke 560 millió euro (753 millió USD), amely kapcsán az olasz cégcsoport tagadja, hogy bármilyen illegális kifizetést eszközölt volna a tender elnyerése érdekében.

Mint ismeretes, az AgustaWestland a közelmúltban az olasz véldelmi minisztériummal közösen adott be ajánlatot a Magyar Honvédség számára is 18 darab AW 139M helikopter vásárlására a honvédségénél jelenleg működő orosz helikopterflottának a leváltására.

A képen a bal oldalon Giuseppe Orsi, elnök-vezérigazgató

0 Tovább

Találkoztam az év aviátorával

Idén januárban a floridai Palm Beachen jártam a világ első számú helikopter gyárának, a Sikorsky Aircraftnak a tesztbázisán. Azon a repülőtéren, ahol azokat a helikopteret nyúzzák folyamatosan, amelyek a jövő forgószárnyasai lesznek. Itt találkoztam Kevin Bredenbeckkel, a gyár repülési igazgatójával, fő tesztpiltóával, aki megmutatta a gyár csodahelikoptert, az X2-est.

A Sikorsky 2005-ben határozta el, hogy megépít egy olyan helikoptert, amely szakít az eddigi hagyományokkal és új utat mutat majd a forgószárnyas repülésben. Így született meg az X2 Technology Demonstrator, amely egy teljesen új koncepción alapuló helikopter. A lényege, hogy a felhajtóerőt két egymással szemben forgó rotor szolgáltatja, amelyek mellett egy tolólégcsavar is került a masina farokrészére. Ez pedig vízszintesen gyorsítja fej a szerkezetet. Az egész X2-es koncepció célja az volt, hogy megvizsgálják, képes-e egy helikopter a jelenlegi 160-180 csomós csúcssebességnél (288-324 km/h) gyorsabban repülni vízszintesen a levegőben. A cél a 250 csomó (450 km/h) elérése volt. A folyamatosan tesztek eredményeként 2010. szeptember 15-én valóra vált az álom és Kevin Bredenbeck tesztpilótával a fedélzetén az X2-es átlépte a 250 csomós álomhatárt, bebizonyítva: egy helikopter is képes ekkora vízszintes sebességre repülés közben. Ez az eredmény olyan jelentőségű a helikopteres repülésben, mint amilyen a hangsebesség átlépése volt a sugárhajtású gépek számára. Nem csoda, ha ezt követően az X2-es csapat és a Sikorsky megkapta a legjelentősebb repülését járó elismerést, a Collier trófeát. Most vasárnap pedig arról adott hírt a szaksajtó a Dubai Airshow kapcsán, hogy a világ első számú repülőmagazinja, a Flightglobal Kevin Bredenbecket választotta 2011-ben az "Év aviátorának". Ami nem csoda, hiszen ő és az X2-es team olyan új dimenziókat nyitott meg a helikopteres repülés számára, amely hosszú időre meghatározza a forgószárnyas repülés új irányvonalát.

Sajtos Zoltán

Fotó: Sikorsky Aircraft

0 Tovább

aero

blogavatar

Minden amit a repülésről, űrhajózásról tudni szeretnél, keresd havonta az újságárusoknál megjelenő Aeromagazinban vagy digitális kiadásban a www.digitalstand.hu oldalon

Utolsó kommentek